diumenge, 24 de maig del 2009

Tema 3: La transmissió de valors mitjançant la presentació de models

Activitat 2: Anàlisi d'un anunci


L’anunci triat per fer una anàlisi és d’un vehicle familiar, el Renault Scenic.


Un home condueix el seu vehicle familiar i va acompanyant als seus fills a diverses activitats o a casa.
Primer, acompanya al seu fill Juan a natació, després recull als bessons per casa seva i junts van a recollir a la Maria a natació.
Tots quatre tornen a buscar al Juan i el porten a casa de la seva mare i exdona del conductor, després van a buscar al Daniel, el qual fa poc que l’home sap que és fill seu i tots junts van a casa, però el conductor abans de aparcar ha d’anar a portar el Daniel que és el fill dels veins.

L’home condueix per una urbanització de classe mitja-alta, i una veu en off, que representa ell mateix, va narrant els llocs a on es dirigeix i a quin dels seus fills acompanya durant el trajecte. El fills són de diverses edats però tots són guapos i de bona aparença, menys l’últim, que és de raça negra i que el narrador deixa clar que no és fill seu.

El missatge principal que vol transmetre aquest anunci és la gran capacitat que té aquest vehicle i com està preparat per afrontar la societat canviant i adequar-se als nous tipus de famílies.

Tot i tenir aquest punt, podríem dir què de modernitat, aquest anunci de cotxes cau en el missatge tòpic masclista, adreçant-se principalment al públic masculí, ja que és l’home qui acompanya a la família, ell és el cap i el guia. Per molt moderna que sigui la família, els valor masclistes hi segueixen implícits dins de l’espot. Amb aquest anunci s’intenta crear una necessitat de possessió i per aquest motiu s’atribueixen valors afegits al vehicle:

- De triomfador, un home segur de si mateix. El protagonista narra l’anunci amb decisió i com un fet quotidià.
- D’aconseguir èxit entre les dones. Totes les dones i exdones del narrador són altes, primes, guapes...
- Adinerat. Totes les seves dones i fills viuen en cases unifamiliars de zones residencials i fan activitats extraescolars associades a la classe alta. Ex: ballet


És un anunci que m’agrada, perquè es surt del patró que sempre es mostra a televisió de família tradicional perfecte. Dins de la societat actual hi ha diversos tipus de famílies i crec que és el primer cop que en publicitat s’agafa aquest recurs, tot i que el rerefons és exactament el mateix que el de milers d’anuncis que ja s’han fet fins ara.


Activitat 3: Hi ha acord o desacord entre els valors que intenta transmetre l’escola i els de la televisió?

L’escola, com a comunitat on es viu i es conviu, ha de transmetre valors on la tolerància, la solidaritat, la pau, el respecte, la tolerància i la participació en siguin la base, per tal d’aconseguir homes i dones per a una societat futura millor.
La televisió, en canvi, com a mitjà d’oci només busca la distracció i la captació de públic, sense parar-se a pensar en quina mena de valors està transmetent, i que, normalment, són d’agressivitat, violència, sexisme i competitivitat.

Per tant, podem afirmar que els valors entre televisió i escola són, quasi sempre, oposats. Però la televisió no desapareixerà, tot i transmetre valors contraris als que la societat vol pels seus infants i joves, per quests motiu els mestres com educadors tenim la responsabilitat d’ensenyar-los a fer-ne un bon ús, aprofitant la programació adequada, educativa i de qualitat, que alguna hi ha, i així mostrar-los a com ser crítics i selectius davant d’un aparell que no ha de dominar les seves vides.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada